Óvodáskorúak mozgásszervi vizsgálata a Horváth Mihály téri óvodában

KÉRJEN IDŐPONTOT! >>> Elérhetőségeink

„A természetvédelembe ne csak a Föld, fák, víz, levegő védelmét értsük, hanem azt is, hogy segítjük gyermekünknek kibontani és megőrizni természet adta funkcióikat, hogy tudjanak helyesen ülni, állni, járni, lazítani, lélegezni.” (Dr. H. Seyffarth)

Az 1993-1994 és az 1994-1995 óvodai évben Pintér Judit gyógytornász szakmai irányításával az óvoda négy csoportjában, kb. 80 kisgyermek részvételével négy főiskolai hallgató – köztük jómagam – gyógytorna foglalkozásokat indítottunk heti egy alkalommal, szervesen kapcsolódva az óvodai programba. Értékes segítséget és támogatást kaptunk az óvodavezetőtől, óvónőktől és a Fővárosi Pedagógiai Intézet dolgozóitól.

A foglalkozások célja

  • A túlterheléses betegségek kialakulásának megelőzése.
  • A gyermek optimális testi és lelki fejlődésének elősegítése.
  • A kezdődő tartási rendellenességek (mellkas deformitás, hanyagtartás, lúdtalp) korai felismerése és korrekciója.
  • A helyes koordináció kialakítása és a mozgásbiztonság fejlesztése.

Programunk egy lehetséges válasz a mindenki által ismert és felismert problémára, nevezetesen arra, hogy a gyermekek mozgásszervi károsodásai már fejlődésük korai szakaszában jelentkeznek, gátolva helyes fejlődésüket. Itt nem csupán a tartási rendellenességekre és a tengelyeltérésekre gondolok, hanem a H. Seyffarth norvég ideggyógyász által észlelt és kezelt túlterheléses szindrómák jelentkezésére, ami fájdalmas izomcsomó, izomfeszülések és kezdődő ízületi mozgáspálya beszűkülésében nyilvánul meg.

A gyermekeket első alkalommal – a Dr. Seyffarth által leírtak alapján – az alábbiak szerint vizsgáltuk.

  • A gyermek mezítláb háttal áll, nyújtott térddel előre hajol. Van-e görbület, ágyéki szakasz megfelően domborodik-e?
  • A nyak ellenállás nélkül hajlítható-e oldalra, nincs-e az izomzatban fájdalmas feszülés?
  • Csípő (Patrick-kísérlet) Egyik lábat behajlítva a másik kinyújtott lábra helyezzük úgy, hogy a behajlított láb bokával érintse a másik lábat térd fölött. Van-e feszülés az ágyékban?
  • Felülés hátonfekvésből (5 éves kortól segítség nélkül kell tudni)
  • Járás mezítláb. Kiegyensúlyozott-e a testtartás, bedől-e a boka?

A felmérés eredményei

A tartási rendellenességek gyakorisága:

  • kiscsoport: 66%
  • középső: 45%
  • nagycsoport. 21%
  • vegyes csoport:40%

Tengelyeltérések gyakorisága:

  • kiscsoport: 22%
  • középső: boka 45%, térd 15%
  • nagycsoport: boka 33%, térd 20%
  • vegyes csoport: boka 33%, térd 16%

Izomfeszülések gyakorisága:

  • kiscsoport:32%
  • középső: nyak 25%, csípő 45%
  • nagycsoport: nyak 40%, csípő 60%
  • vegyes csoport: nyak 16%, csípő 8%

Hasizom vizsgálat:

  • középső: 55%-nak gyenge hasizom
  • nagycsoport: 60%-nak gyenge
  • vegyes csoport: 17%-nak gyenge

Hasi légzés vizsgálata:

  • középső: 80%-nak jól működik
  • nagycsoport: 67%-nak jól működik
  • vegyes csoport: 75%-nak jól működik

Vizsgálat után ha szükséges egyéni gyakorlatokat is előírunk a gyermeknek, melyet otthon a szülők segítségével végez (pl. fürdés után nyakmasszázs, kimozgatás, Achilles-ín nyújtás, buborékfújás, hasalva TV nézés ). A szülők részvétele azért is fontos, mert érezniük kell, hogy a gyermekkel kapcsolatos felelősség nem hárítható át sem az óvodára, sem az egészségügyre. Napi 5-10 perces foglalkozással elősegíthetik, hogy gyermekük egészségesebb, mozgásszervi panaszoktól, fájdalmaktól mentesebb felnőtté váljon.

A csoportos foglalkozás sajátos életszemléleten alapul. Míg a hagyományos testnevelés a mozdulatok, mozgásfolyamatok teljesítését követeli meg, addig a preventív torna a gyermek izmainak, ízületeinek, keringési és légzőrendszerének helyes használatára tanítja, neveli. Célja az érzelem, a hozzátartozó funkciók, az izomérzés fejlesztése annak érdekében, hogy a gyermek örömét lelje a mozgásban, önmagához mérve, saját ütemében fejlődhessen.

Munkánkkal szorosan kapcsolódunk a már működő óvodai helyes életmódra nevelés, környezetvédelmi és egyéb programokhoz, összehangoltunk két szakterület - az óvodai oktatási-nevelési és az egészségügyi oktatási-nevelési - gyakorlati anyagát. Elmondhatjuk, hogy sikerült létrehozni egy olyan együttműködést a család, az óvoda és az egészségügy között, mely modellül szolgálhat a jövőben.

 

Váliné Fekete Szilvia
gyógytornász, egészségügyi szaktanár

KÉRJEN IDŐPONTOT! >>> Elérhetőségeink

 

Irodalom:

Dr. Henry Seyffarth: Gyermekedről van szó. Gondolat Kiadó Budapest 1977
Iványi Márta: Gyakorlat indul. Családi lap Kiskönyvtár Budapest 1987
Nicolas Kounosky: Testedzés és életöröm. Gondolat Kiadó Budapest 1978