A Bobath módszer a korai agykárosodás okozta mozgásrendellenességek esetében a leggyakrabban alkalmazott metódus. A Karl és Berta Bobath neurológus házaspár által kidolgozott labdás gyakorlatok az izomtónust normalizálják. Segítik a fejkontroll, törzskontroll kialakítását, ugráskészséget, statikus és dinamikus egyensúlyt fejleszt, esésben kéz- és lábtámaszkodást stabilizál, a fordulást facilitálja, a súlypontáthelyezés élményét nyújtja, a helyzetváltoztatási és helyváltoztatási formák tanítását segíti. Egyéni testhelyzetben automatikus mozgásválasz kiváltását facilitációval, manuális megsegítéssel érjük el. Ahogy nő a gyermek aktivitása, úgy mérsékelhetjük a külső segítséget. Hypotónia, ataxia kezelésében a testhelyzet stabilizálására erős ritmikus nyomási ingert adunk fejre, vállra, kéztámaszra fentről lefelé haladva.
Gyermekkori pszichomotoros fejlődési zavarok funkcionális kezelése
Az agykárosodás következtében létrejött Wernicke-Mann tartást (az alsó végtagon az extenziós, felsőn a flexiós spasztikus tónusfokozódást) többféle technikával oldjuk.
- passzív mozgatás: A kevésbé feszes izmok lazításával kezdjük, lassú, nyugodt tempóban, hogy ne váltsunk ki kóros reflexeket. Ízületenként négyszer-ötször mozgassuk egy irányban, öt perces időtartamban.
- masszázzsal kombinálható a passzív kimozgatás:
- a combközelítő izmot a csípőízület távolítása alatt a másik kézzel enyhén gyúrni, simítani, vibrálni lehet
- lepedőt, pelenkát a kimozgatandó terület alá fektetve, két végét megfogva gyors tempójú rázással, forgatással lazítani lehet az izmot
- kellemes, halk háttérzene, reflexgátló testhelyzet
- hangmasszázsterápia, tibeti hangfürdőkezelés
- krioterápia – különösen a csukló és boka korrekciójára, lazítására:
- jégkásával, azaz törtjeges vízbe merítjük a kezet, nehézség nélkül három másodpercre
- jégnyalókával körkörös mozdulatokkal a spasztikus területet átdolgozzuk kb. 15-20 percig
- neurofiziológiai mozgásterápiákkal (Bobath-módszer, Brunkow-módszer) a normálishoz hasonló szelektív mozgásmintákat alakítjuk ki.
A jól koordinált nagymozgások és finommozgások kialakulásának előfeltétele a két testfél integrálása, azaz a két agyfélteke együttműködése, melyet a két testfél mozgásának összerendezését szolgáló gyakorlatokkal érünk el. A manipuláció fejlesztése egykezes, kétkezes, eszközös mozdulatok gyakoroltatásával valósul meg. Az érző és mozgató funkciók javításával, a szenzomotoros ismeretszerzés sokoldalú gyakorlásával segítjük a gyermek testképének kialakulását, a "saját test" élményének megtapasztalását. Először az alaphelyzetek egyensúlyi állapotát (fekvés, térdelés, ülés, sarokülés) éreztetjük meg, kibillentjük a statikus egyensúlyi helyzetéből, a gyermek próbálja visszaszerezni azt. Utána az alapmozgások (fordulás, gurulás, mászás, járás) végrehajtásához szükséges dinamikus egyensúlyérzetet fejlesztjük Bobath labdával. A reflexgátló testhelyzetben a kóros izomtónust oldjuk és facilitáljuk az ép mozgások kialakulását (fejtartást, törzsrotációt, ellentétes kar-láb koordinációt, biztonságos elesést, felegyenesedést).
Tibeti hangfürdő, hangtálterápia a megismerő funkciók fejlesztésére
Óvodás és iskoláskorú mozgás-, látás-, hallássérült gyerekek fejlesztő programjához jól alkalmazható a hangtál, mint az akusztikus, szomatikus, taktilis, vibratórikus ingerlés eszköze.
A hangtál által a gyermek a különböző frekvenciájú hangokat, a halk és hangos, a mély és magas közti különbséget megismeri, a közeli és távoli hangforrásokat észleli. A gyógyító tál önálló hangkeltésre készteti a gyermeket, játékos formában motiválja a kommunikáció kezdeményezését.
Taktilis ingereket érzékelhet a gyermek a hideg fémtál és a meleg faütő párba állításával, a nehéz hangtál, a kisebb és könnyebb tál, a könnyű ütő által.
Szomatikus ingerlést biztosít a hasára, mellkasára, hátára, kezére helyezett tál súlya, vibratórikus ingerlést a megkongatása által keltett rezgéshullámok különböző testrészein és a levegőben történő tovaterjedése okán, melyek mind segítik a „saját test” élmény megtapasztalását.
Ez is érdekelheti...