Milyen elven fejleszti a korai fejlesztő pedagógia a halmozottan sérült gyermek nagy mozgásait?
Az érző és mozgató funkciók javításával, a szenzomotoros ismeretszerzés sokoldalú gyakorlásával segítjük a halmozottan sérült gyermek testképének kialakulását, a "saját test" élményének megtapasztalását.
Az érző funkciók javítását szolgáló gyakorlatok:
- különböző anyagú ruhadarabokkal, tárgyakkal (bársony, selyem, pamut, kefe, ecset, golyó) simítsuk, majd dörzsöljük át a gyermek testét mindig azonos irányban
- testrészeit bekrémezzük
- talpát, tenyerét befestjük, talp- és tenyérlenyomatot készítünk
- mozgatható testrészeire csörgőt, kendőt kötünk, hagyjuk vele mozogni
- testét hajszárítóval végigfújjuk
- kézzel simítjuk, csipkedjük, paskoljuk öblös tenyérrel
- golyóágyba fektetjük, betakarjuk
A mozgásérzékelés fejlesztését szolgáló gyakorlatok:
Először az alaphelyzetek egyensúlyi állapotát (fekvés, térdelés, ülés, sarokülés) éreztetjük meg. Kibillentjük a statikus egyensúlyi helyzetéből, a gyermek próbálja visszaszerezni azt.
- hintában, hálóban, forgó korongon forgatjuk
- hengerre, Bobath-labdára fektetve ellökjük különböző irányba
- gumiasztalt mozgásban tartjuk, amin a gyermek ül, fekszik, térdel
Utána az alapmozgások (fordulás, gurulás, mászás, járás) végrehajtásához szükséges egyensúlyérzetet fejlesztjük.
- lepedőbe, takaróba tekert testét hengerítjük, hintáztatjuk
- guruló kocsin toljuk a gyermeket
Váliné Fekete Szilvia
gyógytornász, egészségügyi szaktanár